Toplantı No : 2013/074
Gündem No : 50
Karar Tarihi : 20.11.2013
Karar No : 2013/UH.I-4343
Şikayetçi:
Saft Hazır Yemek Gıda Ve Turz.Tic.Ltd.Şti., GECEKÖYÜ MEVKİİ BARTIN-aNKARA YOLU 5.KM. SAFT GRUP İŞMERKEZİ BARTIN
İhaleyi Yapan Daire:
Bartın İl Milli Eğitim Müdürlüğü- Milli Eğitim Bakanlığı Müsteşarlık, Gölbucagi Mahallesi 4 Nolu Çevre Yolu 30/C 74100 BARTIN
Başvuru Tarih ve Sayısı:
24.10.2013 / 32548
Başvuruya Konu İhale:
2013/113837 İhale Kayıt Numaralı "35 Taşıma Merkezi İlkokul-Ortaokuluna Taşınan 3746 Öğrenciye 162 İş Günü Sıcak Öğle Yemeği Hazırlama Ve Dağıtımı" İhalesi
Kurumca Yapılan İnceleme ve Değerlendirme:
Bartın İl Milli Eğitim Müdürlüğütarafından 30.09.2013 tarihinde açık ihale usulü ile yapılan “35 Taşıma Merkezi İlkokul-Ortaokuluna Taşınan 3746 Öğrenciye 162 İş Günü Sıcak Öğle Yemeği Hazırlama ve Dağıtımı” ihalesine ilişkin olarak Saft Hazır Yemek Gıda ve Turz. Tic. Ltd. Şti.nin 10.10.2013 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 11.10.2013 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 24.10.2013 tarih ve 32548 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 24.10.2013 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2013/3771 sayılı şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
Karar:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
1) İhale üzerinde kalan isteklinin sunmuş olduğu iş deneyim belgesi özel sektöre taahhüt edilen işlere ilişkin olmasına karşın çalışan personelin primlerinin ödendiğine dair belgelerin sunulmadığı,
2) İhale üzerinde kalan isteklinin sunduğu iş deneyimini gösteren sözleşme iş eksilişi ile tamamlanmış olmasına rağmen bu durum için tarafların karşılıklı anlaştıklarını gösteren belgenin sunulmadığı,
3) İhale üzerinde bırakılan isteklinin bilanço, gelir tablosu ve KİK.025 bilanço bilgileri tablosunun her iki ortakça da sunulması gerekirken sunulmadığı ve öngörülen değerleri sağlamadığı,
4) İhale üzerinde kalan isteklinin teklif mektubu ve birim fiyat teklif cetvelinin yetkili kişilerce imzalanıp imzalanmadığı hususunda kendilerinde tereddüt oluştuğundan bu konuda inceleme yapılması gerektiğiiddialarına yer verilmiştir.
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir:
Başvuru sahibinin birinci iddiasına ilişkin olarak:
İhaleye iki isteklinin katıldığı, iki isteklinin teklifinin de geçerli kabul edildiği ve en düşük fiyatı teklif eden Eker Yemek Tem. Hayv. Med. San. Tic. Ltd. Şti.-Doğan SRT Sos. Hizm. Tem. Hizm. Yemek Taah. San. Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi olarak belirlendiği anlaşılmıştır.
İdari Şartname’nin 2’nci maddesinde zeyilname ile değişik ihale konusu işin adının “35 taşıma merkezi ilkokul-ortaokuluna taşınan 3746 öğrenciye 145 iş günü sıcak öğle yemeği hazırlama ve dağıtımı” olarak ifade edildiği,
Aynı Şartname’nin 7.5’inci maddesinde “Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:
7.5.1. İsteklinin yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;
a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgeleri veya
b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80'inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işlerine ilişkin deneyimini gösteren belgeleri, sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 25'den az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması gerekir.
İş ortaklığında pilot ortağın, istenen iş deneyim tutarının en az % 70?ini, diğer ortakların her birinin, istenen iş deneyim tutarının en az % 10?unu sağlaması ve diğer ortak veya ortakların iş deneyim tutarı toplamının ise istenen iş deneyim tutarının % 30?undan az olmaması gerekir..” düzenlemesine yer verildiği,
Aynı Şartname’nin 7.6’ncı maddesinde benzer iş tanımının “Kamu ve özel sektörde yapılmış olan her türlü yemek hizmeti” şeklinde belirtildiği görülmüştür.
Eker Yemek Temizlik Hayvancılık Medikal İnş. San. Tic. Ltd. Şti. ile (%99 ortaklık oranı) Doğan SRT Sos. Hizm. Tem. Hizm. Yemek Taah. San. Tic. Ltd. Şti.nin (%1 ortaklık oranı) iş ortaklığı olarak ihaleye katıldığı, iş ortaklığı beyannamesi sunulduğu, anılan İş Ortaklığı’nın teklif fiyatının 1.352.493,30 TL olduğu, teklif fiyatına göre en az 338.123,32 TL’lik iş deneyim belgesi sunulması gerektiği, pilot ortağın en az 236.686,32 TL, özel ortağın en az 101.437,00 TL’lik iş deneyim belgesi sunmaları gerektiği, Eker Yemek Tem. Hayv. Med. San. Tic. Ltd. Şti.-Doğan SRT Sos. Hizm. Tem. Hizm. Yemek Taah. San. Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın iş deneyimini tevsik için sunduğu belgeler incelendiğinde,
Özel ortak Doğan SRT Sos. Hizm. Tem. Hizm. Yemek Taah. San. Tic. Ltd. Şti.nin Yatağan İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından düzenlenmiş 346.517,23 TL belge tutarlı “2012-2013 Eğitim-Öğretim Yılı İlçemiz Taşıma Merkezi 9 (dokuz) Okula Yemek Dağıtımı Hizmet İhalesi” şeklinde tanımlanan iş bitirme belgesi sunduğu, sunulan belgenin istenilen iş deneyimini tevsik için yeterli olduğu anlaşılmıştır.
Pilot ortak Eker Yemek Temizlik Hayvancılık Medikal İnş. San. Tic. Ltd. Şti.nin Kardelen Ayakkabı ve Konfeksiyon San. ve Tic. Ltd. Şti. ile 29.10.2011 tarihinde akdedilmiş yemek hizmeti sözleşmesi ve toplam tutarı 239.164,73 TL olan Kardelen Ayakkabı ve Konfeksiyon San. ve Tic. Ltd. Şti. adına düzenlenmiş on sekiz adet fatura sunduğu tespit edilmiştir.
Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin İş deneyim belgesi düzenlenemeyen hallerde iş deneyimini gösteren diğer belgeler ve bu belgelerde aranacak kriterler” başlıklı 47’nci maddesinde “(1) Gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan her türlü kurum ve kuruluşa bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak gerçekleştirilen işlerde, iş deneyim belgesi düzenlenemez. Bu durumda, bitirilen işlere ilişkin iş deneyiminin belgelendirilmesinde aşağıdaki esaslar uygulanır:
(a) Yurtdışında gerçekleştirilen işler hariç bu madde kapsamında yer alan işlerde; sözleşme ve bu sözleşmenin uygulanmasına ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanununun ilgili hükümleri çerçevesinde düzenlenen; fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri veya serbest meslek makbuzu nüshaları ya da bu nüshaların noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri, personel çalıştırılan işlerde ise bu belgelere ek olarak o işe ait sözleşme kapsamında personel çalıştırıldığını gösteren Sosyal Güvenlik Kurumu internet sayfası üzerinden düzenlenmiş ve idarece teyidi yapılabilen belgeler, iş deneyimini gösteren belgelerdir. Aday veya istekli, iş deneyimini gösteren bu belgeleri başvuru veya teklifi kapsamında sunar. Bu maddede belirtilen işler için iş deneyim belgesi düzenlenmiş olsa bile, ihale komisyonunca dikkate alınamaz.” hükmü yer almaktadır.
Eker Yemek Temizlik Hayvancılık Medikal İnş. San. Tic. Ltd. Şti.nin sunduğu özel sektöre yapılmış işe ilişkin Sözleşme’nin “Sözleşmenin konusu” başlıklı 1’inci maddesinde “Kardelen Ayakkabı ve Konfeksiyon San. ve Tic. Ltd. Şti. Tokat Fabrika Müdürlüğü personeline verilecek yemekle ilgili olarak, fabrika yemekhane ve mutfağına gerekli tüm servis ve bulaşık ekipmanları, tüm personel aynı anda yemek yemesine olanak sağlayacak kadar masa ve sandalyenin sağlanması, yerinde yemek yapmak suretiyle iaşe malzemelerinin temini, yemeğin hazırlanması, pişirilmesi ve dağıtılması ile dağıtım sonrası bulaşıkların yıkanması ve yemekhane (Mutfak, yemek salonu, giriş salonu) temizliğinin yapılması” hükmüne,
Aynı Sözleşme’nin “İşe başlama ve işin süresi” başlıklı 2’nci maddesinde “İşe başlama tarihi 01.11.2011 olup, işin bitiş tarihi 31.04.2013’dür. Sözleşme süresi bitimine bir ay kala sözleşme yenileme talebinde bulunulmadığı takdirde sözleşme otomatikman bir yıl uzar.” hükmüne,
3.1’inci maddesinde “İşverenin personel mevcudu 150 kişi (+- 20 tolerans) olup, yemeğin dağıtımı mutfak ile bağlantılı olan yemekhanede yapılacaktır.” hükmüne,
3.2’nci maddesinde “Kesin yemek adedi günlük olarak tespit edilerek saat 09.00’a kadar yükleniciye bildirilecek ve bu sayıya göre yemek imalatı yapılacaktır.” hükmüne,
3.31’inci maddesinde “Bu şartnameye göre kişi başı tabldot ücreti 4,30 TL + KDV (sabahları servis edilen çorba ücrete dahildir). Yine şartnameye göre kişi başı aperatif ücreti 3,50 TL + KDV (Not: 2014 yılı fiyatı enflasyon farkı verilecektir)” hükmüne,
Yine anılan Sözleşme’nin 3.30’uncu maddesinde ise “Yüklenici mutfak ve yemekhane hizmetlerinde çalıştırılacak konusunda deneyimli 1 (bir) aşçı bulunduracak” hükmüne yer verildiği görülmüştür.
Söz konusu Sözleşme içeriğinden Eker Yemek Temizlik Hayvancılık Medikal İnş. San. Tic. Ltd. Şti.nin sunacağı yemek hizmeti kapsamında Kardelen Ayakkabı ve Konfeksiyon San. ve Tic. Ltd. Şti.nin işyerinde personel çalıştırması gerektiği anlaşılmakta olup, buna göre, Eker Yemek Temizlik Hayvancılık Medikal İnş. San. Tic. Ltd. Şti.nin iş deneyimini tevsik için sunduğu Sözleşme ekinde, işçi çalıştırdığına dair SGK internet sayfası üzerinden düzenlenmiş ve idarece teyidi yapılabilen belge/belgeler sunması gerektiği anlaşılmıştır.
Yukarıda belirtilen Yönetmelik hükmü doğrultusunda Eker Yemek Temizlik Hayvancılık Medikal İnş. San. Tic. Ltd. Şti.nin iş deneyimini tevsik için sunduğu Sözleşmede tarafların ve işin yapılacağı yerin, işe başlama ve bitiş tarihinin, işin miktarı ve birim fiyatının belirtildiği, Sözleşme hükmünde kesin yemek miktarının günlük olarak belirleneceği düzenlendiğinden toplam yemek miktarı/tutarına yer verilmediği,
İşin süresi içerisinde kalmak üzere her ay bir fatura düzenlendiği, faturaların tamamının Eker Yemek Temizlik Hayvancılık Medikal İnş. San. Tic. Ltd. Şti. tarafından Kardelen Ayakkabı ve Konfeksiyon San. ve Tic. Ltd. Şti. (aynı vergi numaralı) adına düzenlendiği, SMMM tarafından onaylı olduğu görülmüş olup, gerek Sözleşme ve gerekse faturalarda mevzuata herhangi bir aykırılık bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Buradan hareketle ihale işlem dosyasının incelenmesinde, Eker Yemek Temizlik Hayvancılık Medikal İnş. San. Tic. Ltd. Şti.nin iş deneyimini tevsik için sunduğu Sözleşme kapsamında işçi çalıştırdığı ve bu işçiyi çalıştırdığına dair SGK internet sayfası üzerinden düzenlenmiş ve işin süresi içerisindeki sigortalı hizmet listelerinin sunulduğu, idarece söz konusu belgelerde görülen işyerinin Tokat SGK İl Müdürlüğünden teyidinin istendiği ve anılan Müdürlüğün iş yeri tescil bilgilerini içeren 01.10.2013 tarihli yazısının var olduğu anlaşılmış olup, başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
2 ) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:
Yukarıdaki birinci iddiada da yer aldığı üzere özel ortak Doğan SRT Sos. Hizm. Tem. Hizm. Yemek Taah. San. Tic. Ltd. Şti.nin ise Yatağan İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından düzenlenmiş 346.517,23 TL belge tutarlı “2012-2013 Eğitim-Öğretim Yılı İlçemiz Taşıma Merkezi 9 (dokuz) Okula Yemek Dağıtımı Hizmet İhalesi” şeklinde tanımlanan işe ilişkin olarak iş bitirme belgesi sunduğu,
Pilot ortak Eker Yemek Temizlik Hayvancılık Medikal İnş. San. Tic. Ltd. Şti.nin Kardelen Ayakkabı ve Konfeksiyon San. ve Tic. Ltd. Şti. ile 29.10.2011 tarihinde akdedilmiş yemek hizmeti sözleşmesi ve toplam tutarı 239.164,73 TL olan Kardelen Ayakkabı ve Konfeksiyon San. ve Tic. Ltd. Şti. adına düzenlenmiş on sekiz adet fatura sunduğu ve sunulan belgelerin istenilen iş deneyimini tevsik için yeterli olduğu anlaşılmıştır.
Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İş deneyim belgesi düzenlenemeyen hallerde iş deneyimini gösteren diğer belgeler ve bu belgelerde aranacak kriterler” başlıklı 47’nci maddesinin (e) bendinde“Birim fiyat üzerinden bağıtlanan ve toplam sözleşme tutarı bulunmayan süresi belirli bir sözleşmeye dayalı olarak ve sözleşme süresi içinde gerçekleştirilen işin tutarını gösteren faturalardaki tutarların toplamı, toplam sözleşme tutarı olarak kabul edilir.” hükmü bulunmaktadır.
İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından birim fiyat üzerinden yapılan ve toplam sözleşme tutarı bulunmayan ve süresi belirli bir sözleşmenin iş deneyimine esas olmak üzere sunulduğu dikkate alındığında, anılan Yönetmelik hükmü uyarınca sözleşme süresi içinde gerçekleştirilen işin tutarını gösteren faturalardaki tutarların toplamının toplam sözleşme tutarı olarak kabul edileceği hükme bağlandığından, incelenen durumda iş deneyimine esas sözleşmede başvuru sahibinin iddiasında yer alan iş eksilişinden bahsedilemeyeceği ve tarafların karşılıklı anlaştıklarını gösteren belgenin sunulmasına gerek bulunmadığı tespit edilmiş olup, bu yöndeki iddianın yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
3 ) Başvuru sahibinin 3’üncü iddiasına ilişkin olarak:
Başvuruya konu ihaleye ilişkin İdari Şartname’nin “Ekonomik ve mali yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler” başlıklı 7.4’üncü maddesinde “7.4.1. İsteklinin teklif ettiği bedelin % 10'undan az olmamak üzere bankalar nezdindeki kullanılmamış nakdi veya gayrinakdi kredisi ya da üzerinde kısıtlama bulunmayan mevduatını gösteren banka referans mektubu sunması zorunludur. Banka referans mektubunun ilk ilan tarihinden sonra düzenlenmiş olması zorunludur.
Yukarıdaki kriter, mevduat ve kredi tutarları toplanmak ya da birden fazla banka referans mektubu sunulmak suretiyle de sağlanabilir.
İş ortaklığında, ortaklardan biri, birkaçı veya tamamı tarafından ortaklık oranına bakılmaksızın bu yeterlik kriteri sağlanabilir.
7.4.2. İsteklinin ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait yıl sonu bilançosu veya eşdeğer belgeleri.
a) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olan istekliler, yıl sonu bilançosunu veya bilançonun gerekli kriterleri sağlandığını gösteren bölümlerini,
b) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olmayan istekliler, yıl sonu bilançosunu veya bilançonun gerekli kriterleri sağladığını gösteren bölümlerini ya da bu kriterlerin sağlandığını göstermek üzere yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir tarafından standart forma uygun olarak düzenlenen belgeyi (Standart Form: KİK025.1/H)
sunmaları gerekmektedir.
Sunulan bilanço veya eşdeğer belgelerde;
a) Belli sürelerde nakit akışını sağlayabilmesi için gerekli likiditeye ve kısa dönem (bir yıl) içinde borç ödeme gücüne sahip olup olmadığını gösteren cari oranın (dönen varlıklar/kısa vadeli borçlar) en az 0,75 olması, (hesaplama yapılırken; yıllara yaygın inşaat maliyetleri dönen varlıklardan, yıllara yaygın inşaat hakediş gelirleri ise kısa vadeli borçlardan düşülecektir),
b) Aktif varlıkların ne kadarının öz kaynaklardan oluştuğunu gösteren öz kaynak oranının (öz kaynaklar/toplam aktif) en az 0,15 olması, (hesaplama yapılırken, yıllara yaygın inşaat maliyetleri toplam aktiflerden düşülecektir),
c) Kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,50?den küçük olması,
ve belirtilen üç kriterin birlikte sağlanması zorunludur. Sunulan bilançolarda varsa yıllara yaygın inşaat maliyetleri ile yıllara yaygın inşaat hakediş gelirlerinin gösterilmesi
gerekir.
Yukarıda belirtilen kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.
İhale veya son başvuru tarihi yılın ilk dört ayında olan ihalelerde, bir önceki yıla ait belgelerini sunmayanlar, iki önceki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu belgelerde yeterlik kriterini sağlayamayanlar ise iki önceki yılın belgeleri ile üç önceki yılın belgelerini sunabilirler. Bu durumda, belgeleri sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.
Bilanço veya bilançonun yukarıda belirtilen kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ilgili mevzuatına göre düzenlenmiş ve yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylanmış olması zorunludur. Yabancı ülkede düzenlenen bilanço veya bilançonun yukarıda belirtilen kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ise o ülke mevzuatına göre düzenlenmesi ve bu belgeleri düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış olması gereklidir.
Yabancı ülkede düzenlenen yayımlanması zorunlu olmayan bilançoların veya bunların bölümlerinin ibraz edilmemesi durumunda, yukarıda belirtilen kriterlerin sağlandığı o ülke mevzuatına göre bu belgeleri düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış belge ile tevsik edilebilir.
Serbest meslek erbabı tarafından sunulan, ilgili mevzuatına göre düzenlenmiş ve onaylanmış serbest meslek kazanç defteri özetinde gösterilen değerlere göre, son yıla ait toplam gelirin toplam gidere oranının veya son iki yıla ait gelir ve giderlerin parasal tutarlarının ortalaması üzerinden bulunacak oranın en az (1,25) olması şartı aranır. Serbest meslek kazanç defteri özetinin yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylı olması gerekir.
İsteklinin ortak girişim olması halinde, ortakların her birinin istenen belgeleri ayrı ayrı sunması ve yukarıda belirtilen kriterleri sağlaması zorunludur
7.4.3. İstekli tarafından;
a) İhalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait toplam ciroyu gösteren gelir tablosunun,
b) Taahhüt altında devam eden hizmet işlerinin gerçekleştirilen kısmının veya bitirilen hizmet işlerinin parasal tutarını gösteren ihalenin yapıldığı yıldan önceki yılda düzenlenmiş faturaların,
birinin sunulması yeterlidir.
Taahhüt altında devam eden işlerin gerçekleştirilen kısmının veya bitirilen işlerin parasal tutarının hesabında, yurt içinde ve yurt dışında gerçekleştirilen işlerden elde edilen gelirlerin toplamı dikkate alınır.
Toplam cironun teklif edilen bedelin % 25'inden, taahhüt altında devam eden işlerin gerçekleştirilen kısmının veya bitirilen işlerin parasal tutarının ise teklif edilen bedelin % 15'inden az olmaması gerekir. Bu kriterlerden herhangi birini sağlayan ve sağladığı kritere ilişkin belgeyi sunan istekli yeterli kabul edilir.
Bu kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.
İhale veya son başvuru tarihi yılın ilk dört ayında olan ihalelerde, bir önceki yıla ait gelir tablosunu sunmayanlar, iki önceki yılın gelir tablosunu sunabilirler. Bu gelir tablosunun yeterlik kriterini sağlayamaması halinde, iki önceki yılın ve üç önceki yılın gelir tabloları sunulabilir. Bu durumda, gelir tabloları sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.
Gelir tablosunun, yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylı olması zorunludur. Yabancı ülkede düzenlenen gelir tablosunun o ülke mevzuatına göre düzenlenmesi ve bu belgeyi düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış olması gereklidir.
İş ortaklığı olarak ihaleye katılan isteklilerde; iş hacmine ilişkin kriterlerin, her bir ortak tarafından iş ortaklığındaki hissesi oranında sağlanması zorunludur.” düzenlemesine yer verildiği görülmüştür.
Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Bilanço veya eşdeğer belgeler” başlıklı 35’inci maddesinde “(1) Bilançonun veya eşdeğer belgelerin istenildiği ihalelerde ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait;
a) Yayınlanması zorunlu olan yıl sonu bilançosunun veya gerekli bölümlerinin,
b) (a) bendinde belirtilen belgelere eşdeğer belgelerin,
her ikisinin de idarece istenilmesi zorunludur.
(2) Bilanço veya eşdeğer belgeler kapsamında;
a) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olan aday ve istekliler yıl sonu bilançosunu veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerini,
b) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olmayan aday ve istekliler yıl sonu bilançosunu veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerini ya da bu kriterlerin sağlandığını göstermek üzere yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavirce standart forma uygun olarak düzenlenen belgeyi sunar.
(3) Adayın veya isteklinin ikinci fıkra uyarınca sunduğu belgelerde;
a) Belli sürelerde nakit akışını sağlayabilmesi için gerekli likiditeye ve kısa dönem (bir yıl) içinde borç ödeme gücüne sahip olup olmadığını gösteren cari oranın (dönen varlıklar/kısa vadeli borçlar) en az 0,75 olması, (hesaplama yapılırken; yıllara yaygın inşaat maliyetleri dönen varlıklardan, yıllara yaygın inşaat hakediş gelirleri ise kısa vadeli borçlardan düşülecektir),
b) Aktif varlıkların ne kadarının öz kaynaklardan oluştuğunu gösteren öz kaynak oranının (öz kaynaklar/toplam aktif) en az 0,15 olması, (hesaplama yapılırken, yıllara yaygın inşaat maliyetleri toplam aktiflerden düşülecektir),
c) Kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,50’den küçük olması,
ve belirtilen üç kriterin birlikte sağlanması zorunludur. Sunulan bilançolarda varsa yıllara yaygın inşaat maliyetleri ile yıllara yaygın inşaat hakediş gelirlerinin gösterilmesi gerekir.
(4) Yukarıda belirtilen kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.
(5) İhale veya son başvuru tarihi yılın ilk dört ayında olan ihalelerde, bir önceki yıla ait belgelerini sunmayanlar, iki önceki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu belgelerde yeterlik kriterini sağlayamayanlar ise iki önceki yılın belgeleri ile üç önceki yılın belgelerini sunabilirler. Bu durumda, belgeleri sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.
(6) 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 174 üncü maddesine göre takvim yılından farklı hesap dönemi belirlenen aday ve isteklinin bilançoları için bu hesap dönemi esas alınır.
(7) Bilanço veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ilgili mevzuatına göre düzenlenmiş ve yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylanmış olması zorunludur. Yabancı ülkede düzenlenen bilanço veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ise o ülke mevzuatına göre düzenlenmesi ve bu belgeleri düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış olması gereklidir.
(

Yabancı ülkede düzenlenen yayımlanması zorunlu olmayan bilançoların veya bunların bölümlerinin ibraz edilmemesi durumunda, yukarıda belirtilen kriterlerin sağlandığı o ülke mevzuatına göre bu belgeleri düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış belge ile tevsik edilebilir.
(9) Serbest meslek erbabı tarafından sunulan, ilgili mevzuatına göre düzenlenmiş ve onaylanmış serbest meslek kazanç defteri özetinde gösterilen değerlere göre, son yıla ait toplam gelirin toplam gidere oranının veya son iki yıla ait gelir ve giderlerin parasal tutarlarının ortalaması üzerinden bulunacak oranın en az (1,25) olması şartı aranır. Serbest meslek kazanç defteri özetinin yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylı olması gerekir. İkinci, üçüncü, dördüncü, yedinci ve sekizinci fıkralar hariç diğer fıkralarda yer alan hükümler serbest meslek kazanç defteri özeti için de uygulanır.
(10) Aday veya isteklinin ortak girişim olması halinde, ortakların her birinin istenen belgeleri ayrı ayrı sunması ve üçüncü fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerinde veya serbest meslek kazanç defteri özetine ilişkin dokuzuncu fıkrada belirtilen kriterleri sağlaması zorunludur.” hükmü,
Anılan Yönetmelik’in “İş hacmini gösteren belgeler” başlıklı 36’ncı maddesinde “(1) İş hacmini gösteren belgelerin istenildiği ihalelerde;
a) İhalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait toplam ciroyu gösteren gelir tablosunun,
b) Taahhüt altında devam eden hizmet işlerinin gerçekleştirilen kısmının veya bitirilen hizmet işlerinin parasal tutarını gösteren ihalenin yapıldığı yıldan önceki yılda düzenlenmiş faturaların, her ikisinin de idarelerce istenilmesi zorunludur.
(2) Aday veya isteklinin birinci fıkrada belirtilen belgelerden birini sunması yeterlidir. Serbest meslek erbabının iş hacmi serbest meslek kazanç defteri özeti ile belgelendirilir.
(3) Taahhüt altında devam eden işlerin gerçekleştirilen kısmının veya bitirilen işlerin parasal tutarını tevsik etmek üzere; hizmet işleri ile ilgili fatura örnekleri ya da bu örneklerin noter, yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylı suretleri sunulur.
(4) Toplam ciro; gelir tablosundaki brüt satışlar tutarından, satıştan iadeler, satış iskontoları ve diğer indirimlerin tutarları düşülmek suretiyle ulaşılan net satışlar tutarıdır.
(5) Taahhüt altında devam eden işlerin gerçekleştirilen kısmının veya bitirilen işlerin parasal tutarının hesabında, yurt içinde ve yurt dışında gerçekleştirilen işlerden elde edilen gelirlerin toplamı dikkate alınır.
(6) İş hacmini gösteren belgelere ilişkin kriterler aşağıdaki esaslara göre belirlenir:
a) Açık ihale usulüyle yapılan ihaleler ile Kanunun 21 inci maddesinin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde, toplam cironun teklif edilen bedelin % 25’inden, taahhüt altında devam eden işlerin gerçekleştirilen kısmının veya bitirilen işlerin parasal tutarının ise teklif edilen bedelin % 15’inden az olmaması gerekir. Bu kriterlerden herhangi birini sağlayan ve sağladığı kritere ilişkin belgeyi sunan istekli yeterli kabul edilir.
b) Belli istekliler arasında ihale usulüyle yapılan ihalelerin ön yeterlik aşaması ile Kanunun 21 inci maddesinin (a), (d) ve (e) bentlerine göre yapılan ihalelerin yeterlik aşamasında, toplam ciro için yaklaşık maliyetin % 25’i ile % 35’i aralığında, taahhüt altında devam eden işlerin gerçekleştirilen kısmının veya bitirilen işlerin parasal tutarı için ise yaklaşık maliyetin % 15’i ile % 25’i aralığında idarece belirlenecek parasal tutar asgari yeterlik kriteri olarak öngörülür. Bu kriterlerden herhangi birini sağlayan ve sağladığı kritere ilişkin belgeyi sunan aday veya istekli yeterli kabul edilir.
(7) İlgili mevzuat uyarınca gelecek yıllara yaygın olarak gerçekleştirilecek işlerin, açık ihale usulüyle ve Kanunun 21 inci maddesinin (b) ve (c) bentlerine göre ihale edilmesi halinde, iş hacmine ilişkin oranların, bir yıldan fazla süreli işlerde 4/5’i, iki yıldan fazla süreli işlerde 3/5’i, üç yıldan fazla süreli işlerde ise 2/5’i alınarak hesaplanan oranlar yeterlik kriteri olarak belirlenir. Belli istekliler arasında ihale usulüyle yapılan ihalenin ön yeterlik aşaması ile Kanunun 21 inci maddesinin (a), (d) ve (e) bentlerine göre yapılan ihalelerin yeterlik aşamasında ise bu oranlara göre belirlenen parasal tutarlar asgari yeterlik kriteri olarak öngörülür.
(

Altıncı ve yedinci fıkralardaki kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.
(9) İhale veya son başvuru tarihi yılın ilk dört ayında olan ihalelerde, bir önceki yıla ait gelir tablosunu sunmayanlar, iki önceki yılın gelir tablosunu sunabilirler. Bu gelir tablosunun yeterlik kriterini sağlayamaması halinde, iki önceki yılın ve üç önceki yılın gelir tabloları sunulabilir. Bu durumda, gelir tabloları sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.
(10) 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 174 üncü maddesine göre takvim yılından farklı hesap dönemi belirlenen aday ve isteklinin gelir tablosu için bu hesap dönemi esas alınır.
(11) Gelir tablosunun veya serbest meslek kazanç defteri özetinin yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylı olması zorunludur. Yabancı ülkede düzenlenen gelir tablosunun o ülke mevzuatına göre düzenlenmesi ve bu belgeyi düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış olması gereklidir.
(12) İş ortaklığı olarak ihaleye katılan aday ve isteklilerde; iş hacmine ilişkin kriterlerin, her bir ortak tarafından iş ortaklığındaki hissesi oranında sağlanması zorunludur.
(13) Konsorsiyum olarak ihaleye katılan aday ve isteklilerde; iş hacmine ilişkin kriterlerin, her bir ortak tarafından kendi kısmı için sağlanması zorunludur.
(14) Aday veya isteklinin, ortak girişimin ortağı olarak taahhüdü altında devam eden işlerinin gerçekleştirilen kısmının veya bitirdiği işlerinin parasal tutarı; iş ortaklığındaki hissesi oranında, konsorsiyumda ise taahhüt ettikleri iş kısımları üzerinden hesaplanır.” hükmü yer almaktadır.
İdarece gönderilen ihale işlem dosyası içerisinde yer alan ve ihale üzerinde bırakılan istekli Eker Yemek Tem. Hayv. Med. San. Tic. Ltd. Şti.-Doğan SRT Sos. Hizm. Tem. Hizm. Yemek Taah. San. Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı tarafından teklif dosyası kapsamında sunulan belgeler incelendiğinde; Eker Yemek Tem. Hayv. Med. San. Tic. Ltd. Şti. tarafından 2012 yılına ilişkin bilançonun ve Doğan SRT Sos. Hizm. Tem. Hizm. Yemek Taah. San. Tic. Ltd. Şti. tarafından ise KİK025.1/H nolu bilanço oranlarını gösteren bilanço bilgileri tablosunun sunulduğu ve bu durumun İdari Şartname’nin 7.4.2.b maddesine uygun olduğu anlaşılmış olup, ayrıca söz konusu belgelerde yer alan bilgilere göre anılan istekli tarafından İdari Şartname’nin yukarıda yer verilen 7.4.2 ve 7.4.3’üncü maddelerinde istenilen oranların sağlandığı tespit edilmiştir.( Eker Yemek Tem. Hayv. Med. San. Tic. Ltd. Şti.nin bilanço bilgileri tablosuna göre cari oranının 1,12 öz kaynak oranının 0,36, kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,00 olduğu, söz konusu isteklinin ortaklık oranının %99 olduğu ve bu durumda teklif edilen bedelin %99’unun %25’i alındığında toplam cirosunun hissesine düşen 334.742,09 TL’den az olmaması gerektiği, anılan isteklinin cirosunun da 1.552.398,67 TL olduğu, Doğan SRT Sos. Hizm. Tem. Hizm. Yemek Taah. San. Tic. Ltd. Şti.nin bilanço bilgileri tablosuna göre ise cari oranının 1,12, öz kaynaklar oranının 0,26 ve kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,36 olduğu, söz konusu isteklinin ortaklık oranının %1 olduğu ve bu durumda teklif edilen bedelin %1’inin %25’i alındığında toplam cironun hissesine düşen 3.381,23 TL’den az olmaması gerektiği, anılan isteklinin cirosunun da 1.416.574,11 TL olduğu anlaşılmıştır.)
Diğer yandan Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin yukarıda yer verilen 35’inci ve 36’ncı maddelerinde yer alan hükümler ile İdari Şartname’nin yukarıda aktarılan 7.4’üncü maddesindeki düzenlemeler gereğince, bilanço veya bilançonun ilgili bölümleri ile gelir tablolarının “yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince” onaylanmış olması gerektiği hükme bağlanmış olup, bu çerçevede bahsi geçen istekli tarafından teklif dosyası kapsamında sunulan bilançolar incelendiğinde, söz konusu belgelerde SMMM’e ilişkin kaşe ile TÜRMOB kaşesinin yer aldığı görülmüştür.
Bu itibarla başvuru sahibinin ihale üzerinde bırakılan isteklinin bilanço, gelir tablosu ve bilanço bilgileri tablosunun her iki ortakça da sunulması gerekirken sunulmadığı ve öngörülen değerleri sağlamadığı yönündeki iddiasının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
4 ) Başvuru sahibinin 4’üncü iddiasına ilişkin olarak:
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 54’üncü maddesinin dördüncü fıkrasının (d) bendinde şikâyet ve itirazen şikâyet başvuru dilekçesinde başvuru konusu, sebepleri ve dayandığı delillerin belirtilmesi gerektiği hüküm altına alınmıştır.
İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Başvuruların şekil unsurları” başlıklı 8’inci maddesinin ikinci fıkrasının (ç) bendinde de “başvurunun konusu, sebepleri ve dayandığı deliller” dilekçelerde yer verilecek hususlar arasında sayılmıştır.
İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Tebliğ’in “İtirazen şikayet başvurularında aranılacak şekil unsurları” başlıklı 11’inci maddesinin son fıkrasında “Yönetmeliğin 8 inci maddesinin ikinci fıkrasının (ç) bendinde başvurunun konusu, sebepleri ve dayandığı delillerin başvuru dilekçelerinde belirtilmesi gerektiği düzenlendiğinden, başvuruda bulunulan hususların dilekçelerde somut bir biçimde, mevzuata aykırı bulunma sebepleri ile birlikte gösterilmesi gerekmektedir. İşlemin hangi unsurlarının hangi gerekçelerle hukuka aykırı olduğu belirtilmeksizin sadece mevzuata aykırı olduğu gibi soyut ve mesnetsiz iddialara yer verilmesi halinde, Yönetmeliğin 8 inci maddesine aykırı olduğu gerekçesiyle başvurunun reddine ilişkin sorumluluk başvurana ait olacağından bu hususa dikkat edilmesi gerekmektedir.” açıklaması yer almaktadır.
Başvuru sahibinin itirazen şikâyet dilekçesinde, ihale üzerinde bırakılan istekli tarafından sunulan birim fiyat teklif mektubu ve birim fiyat teklif cetveline ilişkin olarak söz konusu belgelerin yetkili kişilerce imzalanıp imzalanmadığı hususunda kendilerinde tereddüt oluşması sebebiyle bu konuda inceleme yapılması talebinin, idarece tesis edilen işlemin hangi yönüyle mevzuata aykırı olduğu belirtilmeksizin ihale üzerinde bırakılan isteklinin bazı belgelerinin yeniden incelenmesine yönelik olduğu, bu nedenle söz konusu iddianın yukarıda yer verilen mevzuat hükümlerine uygun olmadığı anlaşıldığından, bu iddia bakımından 4734 sayılı Kanun’un 54’üncü maddesinin onuncu fıkrasının (c) bendi gereğince başvurunun şekil yönünden reddinin gerektiği sonucuna varılmıştır.
Diğer taraftan ihale üzerinde kalan isteklinin teklif mektubu ve birim fiyat teklif cetvelinin imza sirkülerinde imzası bulunan temsile yetkili iki ortak tarafından da imzalı olarak sunulduğu tespit edilmiştir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65'inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 60 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun'un 54'üncü maddesinin onuncu fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,
Oybirliği ile karar verildi.